Börja träna hemma utan redskap

Ett vanligt problem för många idag är att dygnet har för få timmar. Förutom att lyckas på jobbet skall man ha ett fullspäckat socialt liv, ha tid att umgås med familjen och sköta hushållet. Många blir tvungna att välja bort träningen för att tiden helt enkelt inte räcker till. Tack och lov behöver man inte ta sig till ett gym för att träna, det går utmärkt att göra det hemma i vardagsrummet.

Kom igång med träningen

Vill man måna om sin hälsa men inte hinner gå på träningspass går det lika bra att börja träna hemma utan redskap. Det behövs inte ett helt gym för att komma i form, utan räcker gott och väl med ens egen kropp och vikt. Hemma kan man göra både konditions- och styrketräning, träna flexibilitet och smidighet. För den som vill träna hemma krävs det lite mer disciplin och det är därför att föredra att sätta upp ett träningsschema för sig själv. Börja med att planera en vecka framåt, utvärdera sen och planera en vecka till. Det är alltid svårast i början när man inte fått in rutinen, men med lite envishet och vilja kommer det gå galant.

Hitta spännande och utmanande övningar

För en som är ovan vid att träna och skall sätta igång är det tacksamt att vi lever i ett samhälle som ständigt är uppkopplat. Idag finns det många appar till ens telefon med olika träningsprogram. 7 minute workout är en populär app för hemmatränaren där ett program bara tar sju minuter av din tid. Perfekt att göra på morgonen innan man går till jobbet utan att känna sig stressad. Det finns appar inom de flesta träningskategorier, allt från yoga till riktig styrketräning. Många av dem har till och med en instruktörsröst som berättar vad du skall göra och när det är dags att byta övning. Längre träningsprogram finns också på internet som man lätt kan komma åt genom en sökning.

 

Ge dig själv några minuter varje dag

Det har aldrig varit lättare att träna än nu. Det enda du behöver är viljan och dig själv. Genom att träna ökar du både din fysiska och din mentala förmåga, minskar risken för sjukdomar och blir piggare. Att träning kräver många timmar varje dag är en myt. Det är bättre med korta pass några gånger i veckan än ingen träning alls.

valdemarsviksblo