Börja träna efter 40

Det är allmänt känt att kroppen förändras när vi åldras. Det blir svårare att bli av med oönskat fett och rygg och leder kan smärta vid rörelse. Efter 40 börjar kroppen dessutom tappa muskelmassa vilket innebär att du som tidigare kunnat bygga muskler genom ett gymbesök någon gång i veckan nu måste kämpa lite mer.

Du kan fortfarande nå dina mål

En bra träningsform för dig som vill börja träna efter 40 är styrketräning. Detta är mer effektivt än till exempel konditionsträning eftersom det hjälper dig att bygga upp din kropp. En riktigt stark bål håller dessutom uppe din överkropp och ser till så att du slipper ryggproblem när du blir äldre.

För bästa resultat

Tänk även på att kroppen bränner mindre fett när vi blir äldre, för att få bra resultat av träningen är det därför viktigt att tänka på vad du stoppar i dig. Råvaror av hög kvalitet är alltid att rekommendera, såsom grönsaker och kyckling. Det sistnämnda innehåller mycket protein, ett ämne som hjälper till att bygga upp dina muskler.

För ett långt och hälsosamt liv

De flesta av oss hoppas på att vi skall få lov att leva länge, självklart med hälsan i behåll. Det kan hända att träning och sund mat låter tråkigt men faktum är att detta är avgörande för ett långt och hälsosamt liv. Om du börjar med träning sent i livet kan det självklart kännas tungt och motigt i början, så fort du fått in vanan kommer det dock vara svårt att sluta igen.

valdemarsviksblo